Remont budynku Teatru Wybrzeże w Gdańsku zakończyć miał się w 2022 roku, jednak w trakcie prac odnaleziono pozostałości z XIX wieku- stare fundamenty oraz liczne przedmioty pochodzące z okresu średniowiecza i epoki renesansu. Te odkrycia poskutkowały konieczność przeprowadzenia prac archeologicznych, które w sposób natułany przesunęły zakończenie remontu obiektu o rok. Odnowienie zakładało wyburzenie starej widowni i stworzenie nowej, która nie naruszy konstrukcji budynku, a pracę nad jej wykończenie były prowadzone z najwyższą precyzją. Ciekawostką jest fakt, że teatr wyposażono w ciekawą scenę obrotową. Poza sceną i widownią w budynku znajduje się również foyer i szatnia, którą otacza złota ściana. W trakcie prac nad remontem dużej sceny o rzucie półkola przeprowadzono również badania akustyczne ponieważ zagadnienia rozpraszania dźwięku są kluczowe w obiektach kulturalnych typu teatry.
Wybór odpowiednich rozwiązań akustycznych w teatrze jest złożonym procesem, który wymaga uwzględnienia wielu czynników i wyzwań. Konieczne jest dokładne zbadanie charakterystyki akustycznej teatru, uwzględnienie wymagań artystycznych i budżetu, a także zachowanie równowagi między funkcjonalnością, a estetyką. W procesie inwestycji największym wyzwaniem okazało się być wykonanie łukowej okładziny za widownią oraz krzywoliniowych wysp sufitowych, które miały za zadanie rozpraszać dźwięk. Dodatkowo obudowie poddano konstrukcje żelbetonowe, oraz cały projekt miał spełniać wymagania w zakresie bezpieczeństwa pożarowego. Elementy zewnętrzne teatru miały być wykonane z produktów odpornych na czynniki zewnętrzne.
Wymagania zawarte w projekcie zostały spełnione dzięki zastosowaniu ustrojom akustycznym zgodnie z systemami RIGIPS z wykorzystaniem płyt Gyptone BIG czyli wielkoformatowymi płytami gipsowo-kartonowymi z perforacją i włókniną akustyczną naklejoną na niewidocznej stronie. Kolejny wykorzystany w tym obiekcie produkt to Glasroc F (Riflex). Jest to płyta gipsowo-włóknowa typ GM-FH1.
Zaletą tej płyty jest wysoka elastyczność i wytrzymałość mechaniczna, łatwość i szybkość wykonania zakrzywionej płaszczyzny. Szczególnie te ostatnie wymienione cechy produktu i fakt, że płytę Glasroc F można wyginać na sucho, bez dodatkowych zabiegów takich, jak nacinanie, namaczanie i wykonywanie form do kształtowania, sprawiły, że ten produkt zastosowano aż w dwóch miejscach. Jednym z nich była ściana łukowa (system Rigips 3.75.10) zlokalizowana nieopodal krwisto czerwonej szatni, wykończona złotą powłoką.
Drugim miejscem były okładziny ścienne wolnostojące umieszczone za widownią, które poza wykonaniem w systemie Rigips 3.22.00 z zastosowaniem płyty RIGIPS PRO Flexi typ A, posiadają również wełnę mineralna Isover Aku-Płytę. Dzięki wykorzystaniu tych systemów sprostano wyzwaniu jakim było rozpraszanie dźwięku za widownią. W zewnętrznej części budynku wykonano podsufitkę z płyty Glasroc® X Ocean czyli płyty obustronnie wzmocnionej matą z włókna szklanego, wykończoną powłoką odporną na promieniowanie UV, zapewniająca doskonałe parametry użytkowe w warunkach dużej wilgotności.
Zastosowane produkty
Sufity perforowane Gyptone BIG, płyta krzywoliniowa Glasroc F (Riflex) w systemie Rigips 3.75.10, system Rigips 3.22.00 zastosowaniem płyty RIGIPS Flexi typ A oraz Isover Aku-Płytą, płyty Glasroc® X Ocean, tynk hydrofilowy weber.pas topdry AquaBalance.