Dworzec Metropolitalny w Lublinie to nowoczesna inwestycja, za której projekt architektoniczny odpowiada pracownia Tremend. Bryła budynku została bardzo ciekawie zaprojektowana i przypomina tzw. pudełko w pudełku, które polega na zamknięciu jednego budynku w drugim. Dach inwestycji wspierany jest na przyciągających wzrok ażurowych, kielichowych kolumnach przypominających splątane korony drzew, których inspiracją była lubelska wycinanka. Dodatkowo na dachu budynku i wiat na peronach umieszczono szklane panele fotowoltaiczne, które jednocześnie nadają nowoczesnego charakteru i lekkości, jak również pozwalają realizować założenia zrównoważonego budownictwa. Innym niskoemisyjnym rozwiązaniem jest ogrzewanie budynku oparte na nowatorskich gruntowych pompach ciepła, użycie czujników dostosowujących intensywność światła, oraz wykorzystanie chodników z kostki antysmogowej. Dworzec kolejowy w Lublinie oferuje udogodnienia dla pasażerów, w tym taras widokowy na dachu, plac zabaw z parkiem linowym oraz parking na 174 samochody i możliwość ładowania pojazdów elektrycznych. Udogodnienia obejmują specjalne płytki, pętle indukcyjne i obniżone okienka biletowe dla osób niepełnosprawnych.
Dworzec to nieustannie tętniący życiem obiekt, który powinien być przygotowany na szeroką migrację w nim ludzi. Wpisać w to można przede wszystkim wytrzymałość poszczególnych konstrukcji i elementów budynku ale i spełnienie wymogów związanych np. z bezpieczeństwem pożarowym. Nie bez znaczenia pozostaje również kwestia estetyki- dworce to często pierwszy kontakt turystów z danym miastem. Głównym zadaniem w ramach tej inwestycji było wykonanie suchej zabudowy w obrębie ścian działowych, szybów instalacyjnych i windowych czy sufitów podwieszanych. Zaproponowane rozwiązania miały zagwarantować podróżnym bezpieczeństwo. W obrębie tej definicji mieści się więc ochrona ogniowa, a więc i kontrola rozprzestrzeniania się dymu i ciepła.
W obiekcie z systemów i produktów Rigips wykonano suchą zabudowę łącznie aż 1200m2 przestrzeni! Ściany działowe w obiekcie wykonane są w systemie 3.40.05 - jest to standardowe ale sprawdzone rozwiązanie. Do wykonanie obudowy szybów instalacyjnych windowych wykorzystano system 3.50.183, dzięki czemu wykonano oddzielenie przeciwpożarowego. W budynku dworca również wykonano aż ponad 300m2 sufitów podwieszanych w systemie 4.05.24. Dla zapewnienia bezpieczeństwa pożarowego stworzono kurtyny dymowe w systemie 8.40.03 z parametrem odporności ogniowej DH 60 jako element składowy kontroli rozprzestrzeniania się dymu i ciepło. Rozwiązanie to wpłynęło pozytywnie na kwestie bezpieczeństwa pożarowego. Dzięki takim rozwiązaniom powstał obiekt estetyczny, wytrzymały ale i bezpieczny dla jego użytkowników.
Zastosowane produkty:
Sufity podwieszane 4.05.24 300m2, obudowy szybów instalacyjnych i windowych 3.50.183, ściany działowe 3.40.05- 1200m2, kurtyny dymowe 8.40.03 DH60, Isover Ventilam Alu Plus