Opis obiektu

Dworzec Metropolitalny w Lublinie to nowoczesna inwestycja, za której projekt architektoniczny odpowiada pracownia Tremend. Bryła budynku została bardzo ciekawie zaprojektowana i przypomina tzw. pudełko w pudełku, które polega na zamknięciu jednego budynku w drugim. Dach inwestycji wspierany jest na przyciągających wzrok ażurowych, kielichowych kolumnach przypominających splątane korony drzew, których inspiracją była lubelska wycinanka. Dodatkowo na dachu budynku i wiat na peronach umieszczono szklane panele fotowoltaiczne, które jednocześnie nadają nowoczesnego charakteru i lekkości, jak również pozwalają realizować założenia zrównoważonego budownictwa. Innym niskoemisyjnym rozwiązaniem jest ogrzewanie budynku oparte na nowatorskich gruntowych pompach ciepła, użycie czujników dostosowujących intensywność światła, oraz wykorzystanie chodników z kostki antysmogowej. Dworzec kolejowy w Lublinie oferuje udogodnienia dla pasażerów, w tym taras widokowy na dachu, plac zabaw z parkiem linowym oraz parking na 174 samochody i możliwość ładowania pojazdów elektrycznych. Udogodnienia obejmują specjalne płytki, pętle indukcyjne i obniżone okienka biletowe dla osób niepełnosprawnych.

Wyzwania

Dworzec to nieustannie tętniący życiem obiekt, który powinien być przygotowany na szeroką migrację w nim ludzi. Wpisać w to można przede wszystkim wytrzymałość poszczególnych konstrukcji i elementów budynku ale i spełnienie wymogów związanych np. z bezpieczeństwem pożarowym. Nie bez znaczenia pozostaje również kwestia estetyki- dworce to często pierwszy kontakt turystów z danym miastem. Głównym zadaniem w ramach tej inwestycji było wykonanie suchej zabudowy  w obrębie ścian działowych, szybów instalacyjnych i windowych czy sufitów podwieszanych. Zaproponowane rozwiązania miały zagwarantować podróżnym bezpieczeństwo. W obrębie tej definicji mieści się więc ochrona ogniowa, a więc i kontrola rozprzestrzeniania się dymu i ciepła. 

Rozwiązania

W obiekcie z systemów i produktów Rigips wykonano suchą zabudowę łącznie aż 1200m2 przestrzeni! Ściany działowe w obiekcie wykonane są w systemie 3.40.05 - jest to standardowe ale sprawdzone rozwiązanie. Do wykonanie obudowy szybów instalacyjnych windowych wykorzystano system  3.50.183, dzięki czemu wykonano oddzielenie przeciwpożarowego.  W budynku dworca również wykonano aż ponad 300m2 sufitów podwieszanych w systemie 4.05.24. Dla zapewnienia bezpieczeństwa pożarowego stworzono kurtyny dymowe w systemie 8.40.03 z parametrem odporności ogniowej DH 60 jako element składowy kontroli rozprzestrzeniania się dymu i ciepło. Rozwiązanie to wpłynęło pozytywnie na kwestie bezpieczeństwa pożarowego. Dzięki takim rozwiązaniom powstał obiekt estetyczny, wytrzymały ale i bezpieczny dla jego użytkowników.

 

Zastosowane produkty:

Sufity podwieszane 4.05.24 300m2, obudowy szybów instalacyjnych i windowych 3.50.183, ściany działowe 3.40.05- 1200m2, kurtyny dymowe 8.40.03 DH60, Isover Ventilam Alu Plus

Dane obiektu
Rok zakończenia inwestycji
2024
Miasto
Lublin
Inwestor
Gmina Miasto Lublin
Architekt
Tremend
Generalny wykonawca
Budimex
Wykonawca suchej zabudowy
AF Artur Fac

Obiekty referencyjne

okładziny specjalne
Hel
Hotele i restauracje
akustyka budynków oszklonych
Warszawa
Handel i usługi
Okładziny ścienne akustyczne  w Gminnym Ośrodku Kultury
Jeleśnia
Sport i kultura
Kontrola rozprzestrzeniania się dymu w obiekcie typu dworzec
Lublin
Handel i usługi