Raport Zrównoważonego Rozwoju 2015

Raport Zrównoważonego Rozwoju 2015

RAPORT ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU 2015 DLA FABRYKI RIGIPS-STAWIANY

Dostępny także w formacie PDF


NAJWIĘKSZE DOTYCHCZASOWE OSIĄGNIĘCIA:

  • ponad 2000 dni bezwypadkowej pracy;
  • nagroda „Best Safety Performance” w latach 2013, 2014 i 2015;
  • przeprowadzenie ponad 3700 godzin szkoleń dla naszych pracowników w 2015;
  • przekazanie w ostatnim roku naszej działalności (2015) na cele charytatywne łącznej kwoty 51 000 PLN; 22 539 zł - darowizny gotówkowe oraz prezenty dla potrzebujących, 28 391 zł – darowizna w postaci materiałów budowlanych
  • opracowanie deklaracji środowiskowych (EDP) dla naszych produktów;
  • wdrożenie i certyfikacja Systemu Zarządzania Jakością, Środowiskiem, Bezpieczeństwem oraz Energią;
  • osiągnięcie bardzo niskiego poziomu reklamacji - średnio ok. 1 reklamacja na każde 2 tysiące zrealizowanych zamówień w 2015 r.;
  • zdobycie wyróżnienia za innowacyjność - statuetka Topbuilder 2016

 

1. O RIGIPS

1.1. KIM JESTEŚMY?

Nasza działalność jako producenta płyt gipsowo-kartonowych oraz systemów suchej zabudowy wnętrz sięga 1994 roku. Od 20 lat jesteśmy dostawcą najwyższej jakości rozwiązań do budowy komfortowych, przyjaznych i bezpiecznych wnętrz. W ramach swojej działalności oferujemy klientom ściany działowe, poddasza, okładziny ścienne oraz sufity podwieszane. Proponowane przez nas rozwiązania zapewniają najwyższą jakość wykończenia powierzchni mieszkalnych, biurowych i użyteczności publicznej, wysoki komfort akustyczny, bezpieczeństwo przeciwpożarowe oraz bezpieczny dla zdrowia i ekologiczny materiał – płyty Rigips produkowane są z naturalnego kamienia gipsowego.

Naszą misją jest budowanie zdrowego i nowoczesnego środowiska życia i pracy oraz rozwijanie relacji biznesowych opartych na wzajemnym zaufaniu i wymiernych korzyściach. Pracujemy z pasją dla dobra naszych pracowników oraz w interesie naszych klientów.

Fabryka RIGIPS – Stawiany w Szarbkowie jest częścią Grupy Saint-Gobain, będącej światowym liderem na rynku materiałów budowlanych. Grupa Saint-Gobain tworzy, produkuje i dystrybuuje materiały budowlane, oferując innowacyjne rozwiązania będące odpowiedzią na kluczowe wyzwania naszych czasów tj. wzrost gospodarczy w krajach rozwijających się, oszczędność energii oraz ochrona środowiska. Zrównoważony rozwój jest jednym z najważniejszych aspektów naszej działalności i rozwoju. Wszelkie podejmowane działania opieramy na zasadzie dążenia do doskonałości, starając się stworzyć komfortowe warunki życia, pracy i rozwoju dla naszych pracowników i klientów.

 

1.2. WPROWADZENIE

"Wiemy, że jesteśmy dużym zakładem, który w znaczący sposób oddziałuje na środowisko i naszych sąsiadów, Dlatego każdego dnia dążymy do minimalizowania ujemnego wpływu poprzez stałe monitorowanie aspektów środowiskowych i wdrażanie udoskonaleń i pomysłów, które zmniejszają ryzyko. Wszystkie inwestycje, jakie realizujemy na terenie naszego zakładu zawsze w pierwszej kolejności rozpatrywane są pod kątem wpływu na środowisko."

Aneta Jarosz, Kierownik Inwestycji i Ochrony Środowiska.
 

1.3. SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ BIZNESU W GRUPIE SAINT-GOBAIN

Społeczna odpowiedzialność oraz zrównoważony rozwój jest kluczowym elementem działalności i rozwoju nowoczesnego biznesu. Grupa Saint-Gobain ustanawia polityki, cele i standardy, opisujące minimalne wymagania, których przestrzegać muszą wszystkie firmy będące częścią grupy, niezależnie od kraju czy lokalnych wymagań prawnych.

Opierając się na swojej wieloletniej historii, Grupa Saint-Gobain za swój cel obrała dążenie do ustanawiania wysokich standardów produkcji i dystrybucji innowacyjnych produktów i materiałów budowlanych, przy jednoczesnym zachowaniu zasad zrównoważonego rozwoju.

W związku z powyższym, strategia zrównoważonego rozwoju Grupy zbudowana jest wokół następujących kluczowych aspektów:

  • Tworzenie budownictwa zrównoważonego,
  • Wyróżnianie się na rynku materiałów budowlanych,
  • Ograniczenie wpływu na środowisko,
  • Zachęcanie pracowników do rozwoju zawodowego,
  • Wspieranie rozwoju społeczności lokalnych.

Zaangażowanie społeczne Wyzwania środowiskowe Rozwój gospodarczy Tworzenie budownictwa zrównoważonego - HABITAT Osiągnięcie tego celu jest nierozerwalnie związane z podążaniem za naszą wizją oraz tworzeniem innowacyjnych rozwiązań dla budowy i renowacji budynków energooszczędnych, które jednocześnie zapewniają komfort życia lub pracy, pozytywnie wpływają na zdrowie użytkowników oraz nie oddziałują negatywnie na zasoby naturalne. Zrównoważony rozwój Komfort użytkowania Ocena cyklu życia Recykling Innowacyjność Innowacyjność środowiskowa Wyróżnianie się na rynku materiałów budowlanych Realizacja celu wiąże się z trzema podstawowymi aspektami zrównoważonego rozwoju: ekonomicznym, społecznym i środowiskowym, w całym cyklu życia produktu. Efektem jest zmniejszenie środowiskowego śladu naszych produktów, współtworzenie rozwiązań spełniających oczekiwania klientów oraz zwiększenie konkurencyjności poprzez wypracowanie wizerunku odpowiedzialnego dostawcy. Ocena cyklu życia Recykling Innowacyjność Innowacyjność środowiskowa Ograniczenie wpływu na środowisko Zobowiązaniem Saint-Gobain jest długoterminowy rozwój przedsiębiorstwa, przy jednoczesnej ochronie środowiska przed potencjalnym wpływem prowadzonej działalności w całym cyklu życia. Za dwa główne cele długoterminowe przyjęto: zero wypadków oddziałujących negatywnie na środowisko oraz maksymalna redukcja wpływu przedsiębiorstwa na środowisko naturalne. Zaangażowanie społeczności lokalnych

Kompletność Efektywne gospodarowanie zasobami Zarządzanie energią Wykorzystanie wody Redukcja odpadów Transport

Innowacyjność środowiskowa Zachęcanie pracowników do rozwoju zawodowego W 2012 roku Grupa Saint-Gobain uruchomiła program "OPEN" (Our People in Empowering Network) - strategię zarządzania zasobami ludzkimi, której celem jest zapewnienie każdemu pracownikowi możliwość realizacji celów zawodowych oraz osobistych. Strategia ta opiera się na czterech głównych priorytetach, w tym: zaangażowaniu pracowników, różnorodności zespołu, mobilności zawodowej oraz rozwoju talentów. Pracownicy Bezpieczeństwo Zdrowie Różnorodność Szkolenia Nastawienie na rozwój Gotowość na zmiany Wspieranie rozwoju społeczności lokalnych Bez względu na lokalizację, firmy zrzeszone w ramach Grupy Saint Gobain zobowiązane są do wspierania rozwoju społeczności lokalnych, poprzez poszanowanie ważnych dla nich wartości oraz ciągły dialog z zainteresowanymi stronami. Działalność charytatywna Społeczności lokalne BES 6001 Szkolenia Satysfakcja klienta i informacje zwrotne Nagrody


2. ZAANGAŻOWANIE SPOŁECZNE

Jako firma uwzględniająca w swojej działalności wagę społecznego zaangażowania, wszystkich swoich pracowników traktujemy jako podstawową wartość, inwestując w ich rozwój oraz zapewniając warunki pracy dające satysfakcję i motywację do pełnej identyfikacji z celami przedsiębiorstwa. Jesteśmy dumni z posiadanego Zintegrowanego Systemu Zarządzania Jakością, Bezpieczeństwem i Higieną Pracy, Ochroną Środowiska oraz Energią. Jednocześnie bardzo cenimy sobie komunikację ze społecznościami lokalnymi, a na każdym etapie naszej pracy szanujemy istotne dla nich wartości, włączając się także w działalność charytatywną i wspierając rozwój lokalny.


2.1. BEZPIECZEŃSTWO I ZDROWIE

Naszym najwyższym priorytetem jest praca bez wypadków i chorób zawodowych. Służy temu nieustanne angażowanie całej załogi w szukanie słabych miejsc i wskazywanie różnorodnych rozwiązań lub możliwości doskonalenia firmy. Dzięki wdrażaniu coraz to nowszych rozwiązań technicznych i organizacyjnych podnoszone są standardy bezpieczeństwa. Z roku na rok sukcesywnie spada ilość niebezpiecznych zdarzeń. Każde zdarzenie i każda niezgodność są indywidualnie analizowane, tak aby ustalić przyczyny oraz określić działania korygujące, które zapewnią, że w przyszłości nie dojdzie do podobnych sytuacji.

Tylko dzięki zaangażowaniu wszystkich pracowników jest możliwe osiąganie coraz to lepszych wskaźników bezpieczeństwa. Pracownicy przejawiają poczucie osobistej odpowiedzialności za sprawy bezpieczeństwa, co ma odzwierciedlenie w codziennej pracy i chętnie angażują się w proces identyfikacji zagrożeń oraz niebezpiecznych zachowań w miejscu pracy, a także podejmują działania naprawcze i zapobiegawcze.

PN-N-18001:2004

Opracowany i wdrożony w zakładzie System Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy oparto na zasadzie ciągłego doskonalenia wszystkich działań i procesów z uwzględnieniem powiązań między poszczególnymi elementami modelu Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy.

PN-N-18001:2004

Zarząd firmy określił i udokumentował swoją politykę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Ustanowiona polityka wynika z działań koncernu w zakresie bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia, jak również wymagań i oczekiwań zainteresowanych stron.

Polityka bezpieczeństwa i higieny pracy wynika z troski o utrzymanie wysokiego standardu bezpieczeństwa pracy, ochrony zdrowia, warunków socjalnych, jako podstawowego zadania i celu firmy, a także z potrzeby przestrzegania postanowień przepisów prawnych i innych oraz znajomości warunków pracy w zakładzie, jak i zakresu świadczonych usług. Jest ona integralną częścią polityki zarządzania firmy. Zarząd firmy wierzy, że wszystkie wypadki oraz inne niebezpieczne zdarzenia i choroby zawodowe są możliwe do uniknięcia poprzez ciągłe doskonalenie i poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Założenia polityki są realizowane poprzez:

  • ciągłe doskonalenie działań, podnoszenie kwalifikacji i uwzględnianie roli pracowników w zakresie zagadnień bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • dążenie do stałej poprawy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy poprzez wdrażanie nowoczesnych rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych,
  • zapobieganie wypadkom przy pracy, innym niebezpiecznym zdarzeniom oraz chorobom zawodowym,
  • wykorzystywanie pomysłów i wniosków pracowników oraz ich angażowanie w sprawy bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • zapewnienie odpowiednych zasobów i środków oraz dobrych stosunków międzyludzkich,
  • coroczne ustalanie zadań i celów oraz ich przeglądy i monitorowanie.
  • W firmie zastosowaliśmy różnorodne narzędzia, środki techniczne oraz metody i systemy do utrzymania stanu BHP na wysokim poziomie merytorycznym, dyscyplinującym i organizacyjnym:
    • Konkurs „Safety Trophy” – nagroda za bezpieczną pracę dla pracowników najbardziej zaangażowanych w działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa i warunków pracy.
    • System zgłoszeń pomysłów – umożliwiający pracownikom zgłaszanie wszelkich pomysłów, wniosków i rozwiązań.
    • System 5S, który jest systemem porządku i organizacji miejsca pracy, polegającym na jego etapowym usprawnianiu. 1S – polega na odseparowaniu przedmiotów potrzebnych od niepotrzebnych; 2S – nakazuje posegregować, zaznaczyć i prawidłowo umieścić przedmioty potrzebne; 3S – sprzątanie miejsca pracy; 4S nakazuje ustalić cykliczność stosowania trzech pierwszych „S”; 5S – to kontynuowanie usprawnień i nieustanne podnoszenie standardów.
    • Warsztaty „Kaizen Blitz”, polegające na zespołowym rozwiązywaniu problemów, wykorzystywaniu pomysłowości członków zespołu przy: ułatwianiu wykonywania przez nich pracy, poprawianiu jej bezpieczeństwa, eliminowaniu marnotrawstwa w postaci: nadmiernych zapasów, nadprodukcji, zbędnego ruchu i procesom: oczekiwania na maszyny, cykl pracy lub ludzi. Warsztat ten składa się z etapów: szkolenia, analizy problemu, burzy mózgów, planu akcji, wdrażania usprawnień, prezentacji rezultatów, kontynuacji wdrażania i sprawozdaniu.
    • Zgłaszanie niezgodności – każdy pracownik Spółki ma możliwość zgłaszania wszelkich nieprawidłowości oraz spostrzeżeń związanych z BHP, środowiskiem, jakością i innych. Zgłoszenia te, po ich analizie są podstawą do podejmowania działań korygujących lub zapobiegawczych. Najaktywniejsi w zgłaszaniu niezgodności pracownicy są nagradzani wg regulaminu konkursu „Safety Trophy”. Prawo zgłaszania niezgodności mają także podwykonawcy i goście Spółki.
    • System World Class Manufacturing – polegający na wykorzystaniu wiedzy i umiejętność pracowników poprzez tworzenie grup projektowych, zajmujących się kluczowymi sprawami dla każdej organizacji, mającymi wpływ na bezpieczeństwo i zdrowie pracowników, stan środowiska naturalnego i środowiska pracy, podnoszenie jakości oferowanych wyrobów, doskonalenie spełniania potrzeb klienta, stan techniczny infrastruktury, zaangażowanie oraz wzrost motywacji i kwalifikacji pracowników, zapobieganie stratom i innymi ważnymi inicjatywami. W ramach Systemu World Class Manufacturing w fabryce w Szarbkowie pracownicy lepiej poznają stan środowiska pracy, mogą wpływać na jego polepszenie dzięki ich osobistemu zaangażowaniu w planowanie, wdrażanie, realizację, sprawdzanie oraz podejmowanie działań doskonalących działanie wybranego elementu organizacji.
  • W ramach systemu World Class Manufacturing działają filary:
    • Bezpieczeństwo i Higiena Pracy,
    • Ochrona Środowiska,
    • Obsługa Klienta,
    • Zarządzanie Jakością produktu,
    • Rozwój Pracowników,
    • Redukcja Kosztów,
    • Usprawnianie Wybranych Dziedzin,
    • Autonomiczne Utrzymanie Ruchu,
    • Profesjonalne Utrzymanie Ruchu
    • Wczesne Zarządzanie Sprzętem.
    • Cztery ostatnie filary stanowią grupę Total-Productivity Maintenance (TPM).

AUDYTY SMAT

W naszym zakładzie zostały wdrożone i są przeprowadzane audyty zachowań (behawioralne). Są one źródłem wiedzy na temat zachowań pracowniczych na stanowiskach pracy. W trakcie audytu czynione są między innymi spostrzeżenia dot. niebezpiecznych zachowań, wynikających z niestosowania osobistego sprzętu ochronnego, niebezpiecznych metod pracy lub niebezpiecznych procedur. Audyt ten dostarcza również informacji o zachowaniach, które są godne rozpowszechnienia na innych stanowiskach pracy w Spółce.

Jako spółka świadoma znaczenia bezpieczeństwa swoich pracowników, wprowadzamy i utrzymujemy rozwiązania organizacyjne, które pozwalają na ciągłe doskonalenie systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy oraz jego poszczególnych elementów. Podstawą do doskonalenia działań jest monitorowanie ich skutków i efektów. Analizowanie zapisów monitorowania pozwala określić osiągane wyniki, parametry procesów lub zjawisk i pozwala lub ułatwia określić ich trendy. Wyciągane stąd wnioski ułatwiają planowanie kolejnych działań służących poprawie stanu bezpieczeństwa.

Program audytów typu SMAT został wdrożony w 2004 roku. Poprzez program audytów firma uświadamia wszystkim pracownikom jak istotne są właściwe zachowania, zmierzające do przeciwdziałania niebezpiecznym poczynaniom, co ma decydujący wpływ na ogólny stan bezpieczeństwa w zakładzie. Każdy pracownik został przeszkolony z zakresu przeprowadzania audytów i zobowiązany jest do ich przeprowadzania zgodnie z ustalonym harmonogramem.

Wprowadzony system audytów ma zapewnić:

  • koncentrację uwagi pracowników na bezpiecznym sposobie prowadzenia pracy,
  • zrozumienie jak ważną sprawą jest bezpieczne zachowanie,
  • wskazanie obszarów, gdzie prace wykonywane są właściwie,
  • pomoc w zidentyfikowaniu zagrożeń ze strony niewłaściwych nawyków podczas wykonywania pracy,
  • pomoc w zrozumieniu i utrwaleniu znajomości instrukcji i procedur BHP,
  • wzrost świadomości pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • minimalizację ryzyka wystąpienia niepożądanego zdarzenia.
  • „Autonomiczne Bezpieczeństwo”

W celu zwiększenia świadomości z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, a także zwiększenia zaangażowania pracowników w działania na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa, w 2006 roku rozpoczęliśmy wdrażanie programu „Autonomiczne Bezpieczeństwo”. Autonomiczne bezpieczeństwo jest połączonym wysiłkiem pracowników danego zespołu do wprowadzana ciągłych udoskonaleń w zakresie bezpieczeństwa w ich obszarze pracy, uwzględniając ich indywidualne i zespołowe możliwości. Wysiłek ten jest kierowany na sprawdzanie, a gdzie jest to możliwe, na polepszanie warunków pracy, procesu produkcji, systemów oraz zachowań.

Pięć kluczowych elementów „Autonomicznego Bezpieczeństwa” to:

  • pracownicy demonstrują stan oraz osiągnięcia w ich obszarze pracy,
  • pracownicy są chętni do zdobywania wiedzy i umiejętności w celu ciągłego polepszania warunków pracy, procesu produkcyjnego, systemów oraz zachowań w ich obszarach pracy,
  • pracownicy w odpowiedni sposób demonstrują efektywną komunikację w dziedzinie bezpieczeństwa,
  • pracownicy demonstrują własne kierunki do aktywnego eliminowania lub kontroli niebezpiecznych działań oraz polepszania warunków pracy – „nie stoją obok”,
  • pracownicy powinni być świadomi ograniczeń własnych kompetencji i jeśli to potrzebne, to powinni szukać porad i wsparcia.

Od „Autonomicznego Bezpieczeństwa” oczekujemy:

  • identyfikacji zagrożeń w obszarze przez zespół pracowników pracujących w tym obszarze pracy (ocena ryzyka oraz okresowe przeglądy, zmianowa kontrola ryzyka – listy kontrolne, audyty i inspekcje),
  • analizy zdarzeń i niezgodności w obszarze,
  • podejmowania lub inicjowania działań korygująco-zapobiegawczych dla obszaru (we współpracy z kierownictwem działu, kadrą inżynierską i służbą BHP),
  • planowania usprawnień w obszarze,
  • utrzymania ładu i porządku wg standardów 5S,
  • zapewnienia zgodności ze standardami Grupy – okresowy przegląd przy wykorzystaniu list kontrolnych,
  • współpracy z kierownictwem działu przy planowaniu działań i celów wymagających zwiększonych nakładów finansowych,
  • realizacji prac w obszarach oparta na kole Deminga (planuj, działaj, sprawdzaj / analizuj / mierz / doskonal / koryguj),
  • wizualizacji postępu na tablicach obszarów.

Do osiągnięcia sukcesu potrzebne jest:

  • pełne zaangażowane – okresowa ocena statusu działań w obszarach wg ustalonych kryteriów,
  • przywództwo i struktura – lider obszaru,
  • współpraca między członkami obszaru, kierownictwem działu, służbą BHP oraz innymi obszarami,
  • motywacja polepszenie komfortu i bezpieczeństwa pracy, konkurs „Safety Trophy”,
  • wizualizacja postępu (stan przed i po wdrożeniu działań) przedstawiana na tablicach „Autonomicznego Bezpieczeństwa” w obszarach,
  • uprawnienia ustalanie budżetu działań korygująco-zapobiegawczych oraz ulepszeń w obszarach.

NAGRODY

Nasza fabryka była wielokrotnie nagradzana za najlepsze osiągnięcia w koncernie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Obecnie fabryka pracuje ponad 2000 dni bezwypadkowo i należy do Klubu Milionerów – grona zakładów pracujących ponad milion godzin bez wypadku. W latach 2013, 2014 i 2015 zdobyliśmy nagrodę „Best Safety Performance”.

W grudniu 2013 roku Fabryka RIGIPS – Stawiany została nagrodzona srebrną odznaką WCM. Do tej pory jedynie niewielka liczba spośród kilkuset zakładów Grupy została uhonorowana tą odznaką (żaden zakład dotychczas nie zdobył wyższego lauru). Zakład opracował plan wdrażania następnych „kroków” programu (dla każdego filaru określone są jasne kryteria, które należy zrealizować, by osiągnąć następny z siedmiu „kroków”), co ma skutkować zdobyciem w niedługiej przyszłości złotej odznaki.

CELE NA PRZYSZŁOŚĆ

Do najważniejszych celów na przyszłość należy rozwój technik „Autonomicznego Bezpieczeństwa”, co z pewnością zaowocuje jeszcze większym zaangażowaniem wszystkich pracowników w sprawy bezpieczeństwa i pozwoli osiągać coraz lepsze wskaźniki w tej materii.

ZDROWIE I DOBRE SAMOPOCZUCIE

Wierzymy, że podstawą efektywnej i bezpiecznej pracy jest zdrowy i wypoczęty pracownik. Z tego względu osobom zatrudnionym w RIGIPSoferujemy Pakiet Opieki Medycznej (obejmujący również członków rodziny) oraz prowadzimy sezonowe Akcje Profilaktyczne z uwzględnieniem potrzeb różnych grup wiekowych. Dzięki organizacji cyklicznych wyjazdów integracyjnych dbamy także o relacje między naszymi pracownikami. Zdajemy sobie także sprawę jak istotna jest równowaga między życiem zawodowym a prywatnym i szanujemy prawo naszych pracowników do urlopu i odpoczynku.


2.2. PRACOWNICY, BADANIE SATYSFAKCJI PRACOWNIKA I KOMUNIKACJA

Inwestujemy w ludzi, którzy sprawiają, że nasz biznes dobrze prosperuje

Chcemy rozwijać Pracowników, aby byli najlepsi i rozwijali swój potencjał, zarówno w umiejętnościach twardych, technicznych jak również miękkich skoncentrowanych na komunikacji, budowaniu relacji i zarządzaniu.

W 2015 roku zainwestowaliśmy w 3703 godzin szkoleń, w tym 3247 godzin face to face oraz 178 godzin e-learningów. Szkolenia twarde (techniczne) to 1152 godziny, natomiast szkolenia rozwojowe i językowe to 2551 godzin.

"Jestem nowym pracownikiem w firmie i możliwość szkoleń i doskonalenia jest dla mnie bardzo ważna i niezbędna do poszerzania wiedzy. Dzięki temu moja praca będzie efektywna. W RIGIPS jestem od roku i w tym czasie brałem udział w 6 szkoleniach, jestem z nich bardzo zadowolony, gdyż pozyskałem wiedzę, która bardzo mi się przydaje w codziennej pracy."

Michał Rusak, Specjalista Administracji
 

JESTEŚMY ZAANGAŻOWANI W CIĄGŁE DOSKONALENIE

Co 2 lata zapraszamy wszystkich Pracowników do dzielenia się swoją opinią na temat pracy w RIGIPS. Ankieta badająca zadowolenie jest anonimowa i zachęca Pracowników, aby szczerze wypowiedzieli się na temat ważnych obszarów dotyczących naszej firmy.

Wyniki badania są udostępniane wewnętrznie, a następnie wykorzystywane do kształtowania przyszłych procesów biznesowych i utrzymania Pracowników w centrum wszystkich działań biznesowych.

W efekcie tych badań zdecydowaliśmy się na rozwój kultury innowacyjności i przywództwa prowadząc warsztaty dla liderów ale przede wszystkim modelując postawy Pracowników: dając dobry przykład i wsparcie a także stawiając przed nimi wyzwania, dzięki którym rozwijają swoje kompetencje. Zachęcamy do rozmów jak możemy wykonywać pracę lepiej i tworzyć kulturę wspierającą rozwój Pracowników i Biznesu.

JEDYNĄ STAŁĄ JEST ZMIENNOŚĆ

Staramy się integrować Pracowników różnych pokoleń: przedział wieku kształtuje się od 23 do 65 lat.

Promujemy różnorodność w obrębie pracowników powierzając kobietom kierownicze funkcje, czego przykładem jest dyrektor fabryki Małgorzata Piątek, awansowana niedawno do fabryki w USA, oraz Katarzyna Zbróg-Maj, zaczynająca pracę w roli technologa a obecnie pełniąca funkcję Kierownika Działu R&D i WCM. Kasia była także w 2013 roku uczestnikiem programu Młody Talent.

"Udział w programie pozwolił mi poszerzenie horyzontów, nawiązanie kontaktów z osobami z innych aktywności. Teraz jako Kierownik R&D i WCM mam szanse na dalszy rozwój zawodowy w Saint-Gobain"

Katarzyna Zbróg-Maj Kierownik Działu R&D
 

DIALOG BUDUJE WSPÓŁPRACĘ

Oprócz intranetu Grupy Saint-Gobain działa także lokalnie intranet Saint-Gobain Construction, gdzie Pracownicy RIGIPS mogą znaleźć wszystkie potrzebne i aktualne informacje.

Oprócz cyklicznych zebrań z przełożonymi wprowadziliśmy również kwartalne spotkania z Dyrektorem Generalnym i kadrą zarządzającą RIGIPS. Zapraszani są na nie wszyscy pracownicy firmy, żeby mieli możliwość zapoznać się z aktualnie prowadzonymi działaniami w całej firmie i zadać nurtujące pytania.

ETYKA W BIZNESIE

Jako pracodawca dbamy o etykę zatrudniania – cenimy zaangażowanie zawodowe, poszanowanie dla różnorodności oraz praw pracowniczych. Jednocześnie nie akceptujemy jakiegokolwiek łamania przepisów prawnych lub świadomego wykorzystywania ewentualnych luk prawnych lub braku przepisów w celu ominięcia praktyk obowiązujących w Grupie. Zobowiązaliśmy się także bezwzględnie przestrzegać następujących zasad: niekorzystania z pracy przymusowej oraz z pracy dzieci, ani bezpośrednio ani za pośrednictwem podwykonawców oraz niepodejmowania żadnych działań dyskryminacyjnych wobec pracowników, w tym również na etapie rekrutacji, zawierania umów o pracę, jej realizacji, jak i po upływie terminu obowiązywania umowy.


2.3. ZAANGAŻOWANIE SPOŁECZNE I DZIAŁALNOŚĆ CHARYTATYWNA

RIGIPS, od początku swojej działalności w Polsce, tj. od 1994 roku, aktywnie włącza się w różne akcje charytatywne. Wspieramy inicjatywy charytatywne, bo wierzymy, że nasza pomoc może zmienić życie wielu ludzi. Nasze wsparcie jest bardzo wymierne – jego miernikiem jest kwota pieniędzy przekazywanych osobom potrzebującym, w szczególności dzieciom. W ostatnim roku naszej działalności (2015) na cele charytatywne przekazaliśmy łącznie kwotę 51 000 PLN.

Fabryka RIGIPS-STAWIANY corocznie dofinansowuje wielu dzieciom z ubogich rodzin wyjazdy na wakacje i jest głównym sponsorem przedszkola dla dzieci niepełnosprawnych „Świetlik” koło Pińczowa. W 2014 roku znaczną kwotę pieniędzy przeznaczyliśmy też dla Fundacji Anny Dymnej „Mimo Wszystko”. Korzystając z możliwości, jakie daje nam profil naszej działalności stale przekazujemy gipsowe materiały budowlane do szkoły zawodowej w Pińczowie i Chmielniku dla młodzieży uczącej się ich montażu, sponsorujemy remonty i zakup sprzętu do jednostek straży pożarnej działających na naszym terenie. Ostatnio wspomogliśmy także Stowarzyszenie Rodziców oraz Przyjaciół Dzieci i Osób Niepełnosprawnych „Daj Nadzieję” z Małopolski. Pomoc polegała na dostarczeniu materiałów potrzebnych do remontu szpitala w Radziszowie k. Krakowa. Nie zabrakło nas także w czasie wielkich powodzi, które nawiedziły Polskę pod koniec XX wieku, gdzie przekazaliśmy duże ilości materiałów budowlanych na odbudowę zniszczonych domów.

Od wielu lat, we współpracy z Komendą Powiatową Policji, organizujemy dla dzieci i młodzieży szkół podstawowych naszego regionu coroczne konkursy „Bezpieczna droga do szkoły”. W ten sposób angażujemy się w przekazywanie najmłodszemu pokoleniu wiedzy na temat bezpieczeństwa i zasad poruszania się i zachowania na drogach. Wszystkim uczestnikom fundujemy cenne upominki, zwycięzcy otrzymują dyplomy i nagrody, a najlepsze szkoły otrzymują sprzęt sportowy. Nagrody dla dzieci i dorosłych sponsorujemy także podczas wielu innych imprez artystycznych i sportowych. Staramy się być widoczni na różnych imprezach organizowanych przez gminę lub powiat wspierając lokalną społeczność w promowaniu naszego regionu, pokazując możliwości współpracy i rozwoju, nie tylko w wymiarze lokalnym.


2.4. SPOŁECZNOŚCI LOKALNE

Jesteśmy świadomi, że prowadzony przez nas biznes ma swój wpływ na społeczeństwo. Aby odpowiednio identyfikować i badać nastroje panujące wśród społeczności lokalnych, z którymi żyjemy i współpracujemy na co dzień regularnie, około 2 – 4 razy w roku organizujemy spotkania naszych przedstawicieli z władzami gminy Pińczów i Chmielnik oraz Powiatu Pińczowskiego. Celem spotkań jest omówienie bieżącej sytuacji zakładu, pilnych potrzeb regionu oraz zakomunikowanie zbiorczych uwag, związanych z naszą działalnością spływających do władz lokalnych. W miarę możliwości partycypujemy w pomocy finansowej lub darowiznach naszych produktów dla potrzebujących jednostek samorządowych. Przedstawicieli władz gmin i powiatów zapraszamy również do odwiedzenia naszego zakładu i zapoznania się z jego specyfiką „od wewnątrz”, otwierając w ten sposób dialog na temat możliwości współpracy i potrzeb społeczności lokalnych. Społeczności lokalne są także ważnym dla nas interesariuszem w przypadku prowadzenia istotnych prac modernizacyjnych czy budowlanych. Spotkania z mieszkańcami sołectwa Borków w Pińczowie prowadzone były m.in. podczas negocjacji warunków zakupu przez RIGIPS drogi łączącej Borków z Szarbkowem. Głos naszych sąsiadów jest dla nas istotny, dlatego zdecydowaliśmy się na utworzenie otwartego systemu zgłaszania skarg i wniosków. Jak pokazują statystyki, od 2010 roku otrzymaliśmy łącznie jedynie 5 skarg, z których wszystkie zostały wnikliwie rozpatrzone. W pierwszych dniach kwietnia 2016 wpłynęło do nas kilka próśb od okolicznych mieszkańców/rolników o umożliwienie im pobierania wód kopalnianych do celów rolniczych. Niezwłocznie przystąpiliśmy do przebudowania naszej instalacji odprowadzającej wodę z kopalni, tak aby rolnicy mogli pobierać tę wodę do własnych potrzeb. Równocześnie załatwiliśmy sprawy formalno- prawne związane z wykorzystaniem wód kopalnianych do tego celu. Od początku maja 2016 zainteresowani mogą korzystać z naszej wody kopalnianej. Ten nasz gest poprawia nasz wizerunek i wśród lokalnej społeczności.

"Na naszej stronie internetowej funkcjonuje również elektroniczny formularz zgłaszania uwag, w którym każdy może wyrazić swoją opinię na temat naszej działalności oraz związanych z nią aspektów środowiskowych, społecznych czy gospodarczych."

Sławomir Gębka,
Menadżer Kopalni i Przeróbki Mechanicznej


3. WYZWANIA ŚRODOWISKOWE

Wierzymy, że będąc firmą świadomą swego oddziaływania na środowisko naturalne mamy możliwość odpowiedniego kształtowania naszego wpływu otoczenie poprzez obniżanie negatywnych efektów naszej działalności na środowisko naturalne oraz poprawę warunków panujących w środowisku życia i pracy każdego z nas. Zdajemy sobie sprawę jak istotnym elementem naszej działalności jest zarządzanie środowiskiem. Naszym celem jest zrównoważony rozwój, uwzględniający także potrzeby społeczności lokalnych oraz środowiska naturalnego w naszym otoczeniu.


3.1. OCENA CYKLU ŻYCIA I DEKLARACJE ŚRODOWISKOWE

Potrzeby naszych klientów coraz częściej wykraczają poza jak najwyższą jakość produktów, uwzględniając również aspekty środowiskowego oddziaływania wyrobów.

Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie analizy cyklu życia naszych wyrobów. Oceny właściwości środowiskowych naszych produktów i systemów dokonaliśmy tworząc Deklaracje Środowiskowe wyrobów III-go typu, tzw. EDP (Environmental Product Declaration).

Deklaracja środowiskowa wykonywana jest na podstawie normy EN 15804 ustalającej zbiór kilkunastu wskaźników środowiskowych posiadających podstawy dla dokumentowania właściwości środowiskowych wyrobu oraz definiujących zasady prowadzenia analizy LCA w tym zbierania danych i ich przeliczania. Dzięki temu nasze deklaracje środowiskowe tworzone są w oparciu o jasno określone zasady i przepisy, a nasi klienci mogą mieć pewność, że otrzymana wartość wskaźnika podana w deklaracji jest wiarygodna. Celem takiej charakterystyki jest bowiem zapewnienie podstawy identyfikacji wyrobów budowlanych, które powodują mniejsze oddziaływanie na środowisko.

Deklaracje środowiskowe podają zweryfikowaną przez Instytut Techniki Budowlanej – członka ECO-Platform oraz audytora (zgodnie z ISO 14025) ilościową informację o oddziaływaniach środowiskowych wyrobów wyrażonych na jednostkę wyrobu – od pobrania surowców do opuszczenia bramy fabryki. Istotnym faktem jest, że znacząca ilość oddziaływań w cyklu życia może powstać w fazie produkcyjnej.

RIGIPS podwyższając standardy środowiskowe produkcji zdecydował się na podanie informacji dla fazy produkcyjnej swoich wyrobów. Producent przygotował deklaracje środowiskowe EPD dla następujących wyrobów i systemów:

  • kamień gipsowy i anhydryt,
  • płyty gipsowo-kartonowe RIGIPS PRO i RIGIPS 4PRO™,
  • panele sufitowe Casoprano CASOBIANCA, CASOSTAR, CASOROC,
  • bloczki gipsowe RIGIROC™ oraz
  • zestaw wyrobów do wykonania ścian działowych RIGIPS.

Elementy deklaracji środowiskowej przykładowych wyrobów RIGIPS

Elementy deklaracji środowiskowej przykładowych wyrobów RIGIPS

Wszystkie komercyjne systemy oceny budynku na rynku wykorzystują ocenę środowiska cyklu życia a właściwości środowiskowe budynku obliczane są na podstawie deklaracji środowiskowych EPD: brytyjskiego BREEAM, francuskiego HQE, niemieckiego DGNB czy amerykańskiego LEED – wyjaśnia Sebastian Staniszewski, Menadżer Działu Technicznego RIGIPS. Dodaje także, że biurowiec Postępu 14 w Warszawie, realizowany przez firmę HB Reavis, a w którym zastosowano systemy RIGIPS, właśnie otrzymał certyfikat BREEAM z oceną „excellent”.

Biorąc pod uwagę wzrastającą świadomość ekologiczną konsumentów, przedmiotem naszych działań w zakresie poprawy sposobu informowania o efektywności środowiskowej, a tym samym współtworzenia jednolitego rynku dla wyrobów ekologicznych, staje się ułatwienie wszystkim zainteresowanym stronom dostępu do jasnych, rzetelnych i porównywalnych informacji o swoich wyrobach. Jest to też istotne w aspekcie odpowiedzialności społecznej i środowiskowej firmy. Z naszego punktu widzenia celem opracowanych deklaracji środowiskowych jest zapewnienie uczciwej konkurencji oraz zmniejszenie oddziaływań środowiskowych wynikających z prowadzonej działalności. Wierzymy, że dzięki przeprowadzeniu analizy cyklu życia umożliwiamy klientom świadomy wybór odpowiednich produktów.


3.2. ŚRODOWISKO

RIGIPS dba o środowisko naturalne

Produkty RIGIPS są ekologiczne i bezpieczne dla zdrowia. Produkcja płyt gipsowo-kartonowych w Fabryce RIGIPS – Stawiany zawsze odbywa się z uwzględnieniem wymogów w zakresie ochrony środowiska. Ze względu na usytuowanie zakładu w okolicy Nadnidziańskiego Parku Krajobrazowego, firma podjęła szereg działań minimalizujących jej oddziaływanie na środowisko. W fabryce do produkcji płyt gipsowo-kartonowych używane są jedynie składniki przyjazne środowisku, dostarczane przez certyfikowanych dostawców. Wszystkie powstałe w procesie produkcji odpady są wykorzystywane ponownie. 2,5% przetworzonego gipsu trafia z powrotem do produkcji płyt gipsowo-kartonowych.

W ramach strategii proekologicznej firmy, promujemy produkty i rozwiązania dla budownictwa, które pozwalają, aby energooszczędność, bezpieczeństwo i komfort w domach szły w parze z ochroną środowiska i zrównoważonym rozwojem.

Nasza Odpowiedzialna Strategia Zaopatrywania jest podzielona na 3 obszary:

  • Bezpieczeństwo pracy oraz ochrona zdrowia: ochrona zdrowia, bezpieczeństwo pracy i dobro poszczególnych jednostek w całym łańcuchu dostaw, w tym w naszych odbiorców, naszych pracowników, naszych dostawców i ich dostawców. Pragniemy stosować kulturę ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracy w całej naszej bazie dostaw naśladującą kulturę panującą w grupie Saint-Gobain.
  • Ochrona środowiska: troska o środowisko i stosowanie się do wymogów prawnych w całym łańcuchu dostaw, od pozyskiwania surowców do docierania do naszego klienta.
  • Zarządzanie materiałami: odpowiedziana własność usługi lub produktu, którą ma dostawca nad swoimi zasadami i działaniami przy kształtowaniu wpływu prowadzonej działalności.
  • Posiadamy bazę dostaw, która działa w sposób odpowiedzialny i proaktywny w gospodarowaniu i zarządzaniu własnym biznesem i wyrobami.


3.3. EFEKTYWNE GOSPODAROWANIE ZASOBAMI

Z naszego punktu widzenia efektywne gospodarowanie polega na zarządzaniu dostępnymi zasobami, w tym energią, zasobami wodnymi i surowcami w sposób zrównoważony, uwzględniający konieczność redukcji wpływu wykorzystania tych zasobów na środowisko. Dzięki takiemu podejściu możliwe jest tworzenie tej samej ilości produktów, przy zmniejszeniu negatywnego wpływu na środowisko. W naszej organizacji podstawą do efektywnego gospodarowania zasobami są pisemne procedury, wskazujące najoptymalniejsze metody pozyskiwania surowców, ich wykorzystania i przetwarzania aż do ponownego użycia powstających odpadów. W naszej działalności dążymy do oszczędności w wykorzystywaniu dóbr, używania surowców w sposób jak najbardziej efektywny, priorytetowego traktowania zasobów odnawialnych i stosowania technik bezodpadowych, wykorzystujących materiały odpadowe lub umożliwiających późniejszy recykling. Wierzymy, że stosowanie się do najlepszych praktyk w zakresie racjonalnego gospodarowania zasobami jest niezbędne z punktu widzenia ich zachowania dla przyszłych pokoleń.

Zgodnie z przyjętą polityką dążymy do:

oszczędności zużycia surowców do produkcji naszych wyrobów budowlanych, jakim jest głównie skała gipsowa wydobywana w naszej kopalni;
używania surowców w sposób jak najbardziej efektywny, przez podnoszenie wydajności prowadzonych procesów;
priorytetowego traktowania zasobów odnawialnych i minimalizacji wykorzystywania zasobów nieodnawialnych;
monitorowania i raportowania oraz dążenia do osiągania założonych celów w zakresie zarządzania zasobami i surowcami.


3.4. WODA

Jednym z istotnych surowców wykorzystywanych na potrzeby naszej działalności jest woda. Z kopalni pompujemy rocznie około 1,0 mln m³ wody. Do celów technologicznych w zakładzie zużywamy od 13 do 16% ilości tej wody. Pozostała część wody zasila okoliczny strumyk/potok. Wypompowywana woda z kopalni nie nadaje się do konsumpcji.

Naszym priorytetem w zakresie wykorzystania wód jest minimalizacja jej zużycia w procesie produkcji. Cel ten realizujemy poprzez:

  • zapobieganie zanieczyszczeniom i zagrożeniom środowiska, a zwłaszcza środowiska wodnego;
  • wykorzystywanie technologii, w których zużycie wody jest możliwe najmniejsze;
  • podnoszenie świadomości naszych pracowników, podwykonawców oraz dostawców w zakresie zużycia wody poprzez szkolenia i dostarczanie materiałów informacyjnych.
  • Aby jak najefektywniej zagospodarować wykorzystywaną przez nas wodę planujemy, by z części wody zrzucanej do potoku mogli korzystać m.in. rolnicy. W akcję tę chce się włączyć również gmina, przekazując na ten cel fragment działki, by można tam było wykonać profesjonalne i bezpieczne ujęcie wody dla potrzebujących.


3.5. ZARZĄDZANIE ENERGIĄ

Od wielu lat nasza firma starannie zarządza zużyciem energii, używając odpowiednich sprawdzonych w naszym biznesie technik. Chcąc jeszcze lepiej się rozwijać wdrożyliśmy system zarządzania energią zgodny z normą ISO 5001. Wdrożenie i certyfikacja według tego międzynarodowego standardu pomoże nam jeszcze lepiej zarządzać energią i utrzymywać wysokie standardy naszej działalności.

Jednym z kluczowych elementów każdej naszej aktywności jest zapewnianie, że wszyscy nasi pracownicy mają świadomość swojego wpływu na efektywność energetyczną całej firmy.

Poprzez codzienną komunikację i szkolenia podnosimy w pracownikach świadomość oraz pokazujemy w jak dużym stopniu ich codzienna praca wpływa na dobry wynik energetyczny naszej firmy. Wprowadzamy nowoczesne rozwiązania i innowacyjne technologie oraz optymalizujemy prace naszych linii produkcyjnych, aby każdego roku redukować zużycie energii.

Mierzymy na bieżąco i monitorujemy zużycie energii na każdym etapie produkcji, aby błyskawicznie reagować na wszelkie przekroczenia naszych założonych, surowych limitów. Stawiamy sobie wysokie wymagania, dzięki temu z roku na rok nasze wskaźniki energetyczne są coraz niższe, a co za tym idzie redukujemy emisję gazów cieplarnianych do atmosfery.


3.6. GOSPODARKA ODPADAMI

Gospodarka odpadami jest ważnym elementem zintegrowanego systemu zarządzania i zrównoważonego rozwoju w Fabryce RIGIPS. Zobowiązujemy się do poprawy stanu środowiska przez stosowanie recyklingu wewnętrznego. Maksymalizujemy ilość materiałów nadających się do ponownego wykorzystania z uwzględnieniem minimalizacji nakładów na ich przetworzenie. Na terenie całego zakładu obowiązuje selektywna zbiórka odpadów, przez co ograniczamy ilość odpadów wywożonych na składowisko. Segregacja odpadów przynosi również korzyści finansowe ponieważ odpady z tworzyw sztucznych czy papieru są prasowane i sprzedawane.

RIGIPS za cel postawił sobie możliwe największy odzysk materiałów pochodzących z odpadów oraz dążenie do redukcji ich ilości. Dokonujemy tego dzięki:

  • zapewnieniu zgodności z obowiązującymi wymaganiami prawnymi i innymi wymaganiami związanymi z gospodarką odpadami;
  • stosowaniu recyklingu wewnętrznego z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych;
  • stosowaniu technik bezodpadowych, wykorzystujących materiały odpadowe lub umożliwiających późniejszy recykling odpadów;
  • informowaniu naszych pracowników, podwykonawców i dostawców o zasadach gospodarowania odpadami w naszym przedsiębiorstwie.

W trosce o środowisko naturalne Fabryka RIGIPS wybudowała instalację do odzyskiwania surowca z odpadowych płyty kartonowo gipsowych. Instalacja jest cały czas udoskonalana tak aby jak największa ilość odpadu została zawracana do produkcji.

Dodatkowo wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych partnerów handlowych i wymogów nowoczesnych inwestycji, w 2012 r. wdrożyliśmy program zbiórki i recyklingu „Zbieraj i sortuj z RIGIPS” odpadów gipsowych powstających w miejscach aplikacji produktów. Odpady gipsowe są zbierane do specjalnie oznaczonych opakowań, dostarczanych i odbieranych przez RIGIPS, następnie po odpowiednim przygotowaniu są powtórnie używane do procesu produkcji. Działania te spełniają aktualne i przyszłe wymogi Unii Europejskiej.
 

Cykl życia płyt Rigips

3.7. TRANSPORT

Nasza działalność skutkuje koniecznością transportu surowców, materiałów i produktów, a także przemieszczania się pracowników z oraz do zakładu. Świadomość znaczenia tego procesu na środowisko naturalne determinuje jednak pewne zasady, których przestrzegamy by również w tym zakresie minimalizować swoje oddziaływanie. Do głównych zasad związanych z oddziaływaniem transportu, które udokumentowaliśmy w naszej polityce należą:

Troska o bezpieczeństwo wszystkich osób pracujących przy załadunku i kierujących pojazdami,
Skracanie długości tras pokonywanych przez pojazdy oraz ograniczanie zużycia paliwa,
Edukacja naszych pracowników oraz zachęcanie ich do korzystania z narzędzi zdalnej komunikacji (rozmowy telefoniczne, wideokonferencje, telekonferencje itp.) czy podróży ekologicznymi środkami transportu (np. rowerem).
Kluczowe, z punktu widzenia podejmowanych działań, jest skuteczne monitorowanie emisji, hałasu i innych oddziaływań związanych z transportem, co jest prowadzone w systematyczny i udokumentowany sposób oraz zachowaniem odpowiedniej transparentności.

W obszarze transportu planujemy zredukować emisję szkodliwych substancji do powietrza, gleby i wody. Monitorujemy emisję pochodzącą ze spalania paliw w naszych pojazdach. Do monitorowanych substancji należą: dwutlenek węgla (CO2), tlenek azotu (NO2), N2O (podtlenek azotu).

Naszym celem jest dostosowanie floty pojazdów do najwyższych standardów europejskich w uwzględnieniem aspektów ekonomicznych oraz redukcja zanieczyszczeń pochodzących z transportu. Dodatkowo, informujemy naszych pracowników, podwykonawców i dostawców z zasad eko-jazdy poprzez szkolenia oraz materiały informacyjne.


4. ROZWÓJ GOSPODARCZY

4.1. CERTYFIKAT ODPOWIEDZIALNEJ GOSPODARKI SUROWCAMI BES 6001

Rigips jest pierwszą firmą na polskim rynku materiałów budowlanych, która zdecydowała się na wdrożenie, utrzymanie i certyfikację według standardu BES 6001 dla produktu: płyta gipsowa, sufity podwieszane i bloczki gipsowe.

Jesteśmy świadomi, jak ważne jest prowadzenie odpowiedzialnej i racjonalnej gospodarki zasobami, potwierdzonej weryfikacją niezależnej jednostki. Tylko wtedy możemy zagwarantować naszym klientom, że wytwarzane przez nas towary są wykonane z surowców pozyskiwanych w sposób odpowiedzialny i przy zachowaniu najwyższych standardów ochrony środowiska. Dzięki uzyskaniu certyfikacji zgodnie z normą BES 6001 obiekty wzniesione z wykorzystaniem naszych produktów mogą otrzymać dodatkowe punkty podczas ubiegania się o prestiżowe certyfikaty BREEAM lub LEED. Certyfikat przyznany zgodnie z normą BES 6001 jest także potwierdzeniem wysokiej jakości naszych wyrobów, racjonalnego gospodarowania zasobami, surowcami i odpadami, zgodności z wymogami prawnym, prowadzenia działalności zgodnie z zasadami ochrony środowiska, a także uwzględniania na każdym etapie potrzeb klienta, społeczności lokalnych i zasad etyki biznesowej.


4.2. UWZGLĘDNIENIE POTRZEB KLIENTA

Orientacja na klienta jest jednym z naszych czterech czynników strategicznych. Zamierzamy zidentyfikować i zaspokajać potrzeby naszych klientów w najbardziej efektywny i skuteczny sposób jak t tylko jest możliwe. Wierzymy w możliwość utworzenia długotrwałych relacji, wymiany wiedzy i poprawy realizacji zrównoważonych budynków.

Zadowolenie klienta i informacje zwrotne

Wdrażamy szereg inicjatyw mających na celu lepsze zrozumienie stopnia spełnienia oczekiwań klientów wobec naszych wyrobów, systemów i obsługi. Jedną z takich inicjatyw jest Badanie Satysfakcji Klienta.

BADANIE SATYSFAKCJI KLIENTA

Nasze Badanie Satysfakcji Klienta jest jednym ze sposobów zbierania przez nas informacji od naszych klientów. Celem tego badania jest zrozumienie potrzeb naszych Klientów i lepsze przygotowanie naszej oferty – zarówno produktów jak i świadczonego serwisu.

Jednym z podstawowych dowodów na spełnianie przez nasze produkty oczekiwań klienta jest bardzo niska ilość reklamacji. W 2015 r. średnio na każde 2 tysiące zrealizowanych zamówień otrzymaliśmy ok. 1 reklamację. Staramy się, by w każdym kolejnym roku ilości zgłoszonych reklamacji była co raz niższa. By to osiągnąć, każde otrzymane zgłoszenie jest rzetelne rozpatrywane, by uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości i stale dążyć do doskonałości.
 

Rigips

4.3. INNOWACYJNOŚĆ

Firma, która spełnia stale zmieniające się potrzeby naszych klientów

Budowanie budynków i rozwój rynków, które są bezpieczne i zrównoważone jest ciągłym wyzwaniem dla branży budowlanej. W połączeniu ze zmianą przepisów i skupieniu się na zrównoważonym rozwoju, potrzebne są rozwiązania, które spełniają obecne i przyszłe potrzeby odnośnie budynków i ich mieszkańców.

Aby zrozumieć te potrzeby ściśle współpracujemy z różnym klientami w całym łańcuchu dostaw rozwijając kanały informacji i wiedzę dotyczącą zachowania klientów. Ściśle współpracujemy z wykonawcami, deweloperami, instalatorami, dystrybutorami i projektami.

Naszym celem jest wniesienie wartości dla klientów poprzez rozwój wyrobów, systemów i opracowanie rozwiązań, które służą zmniejszeniu negatywnego wpływu na środowisko budynków przez cały okres ich eksploatacji lub tych, które poprawiają zadowolenie mieszkańców budynku.

Wprowadziliśmy na rynek szereg nowych wyrobów, w tym:

  • Płyty RIGIPS 4PRO™ – z czterema spłaszczonymi krawędziami,
  • Jedyne na polskim rynku rozwiązania pozwalające wykonywać ściany sufity o najwyższym stopniu gładkości,
  • System mas szpachlowych RIGIPS START+ i RIGIPS FINISZ+ tj. systemu stopniowania płyt gipsowo-kartonowych, wyróżniony za innowacyjność statuetką Topbuilder 2016.


4.4. SZKOLENIA

Wiedząc, jak ogromne znacznie ma znajomość technologii i innowacyjnych rozwiązań przez dostawców, projektantów i wykonawców, oferujemy im szereg szkoleń z zakresu suchej zabudowy.

Szkolenia te skierowane są głównie do firm wykonawczych, które chcą nabyć lub udoskonalić swoje umiejętności w zakresie montażu systemów suchej zabudowy RIGIPS. Szkolenia tego rodzaju traktujemy jako jeden z pierwszych etapów zdobywania wiedzy teoretycznej oraz praktycznej. Proponowane przez nasz szkolenia są dwudniowe. Na zakończenie szkolenia, po zaliczeniu sprawdzianu, uczestnicy otrzymują dyplomy uczestnictwa. Szkolenia prowadzone są przez naszych instruktorów w Akademii RIGIPS w Szarbkowie k. Pińczowa. W 2015 roku przeszkoliliśmy prawie 400 wykonawców.

Rigips szkolenia

5. CELE I POSTĘPY

Cele i postępy

Obiekty referencyjne

okładziny specjalne
Hel
Hotele i restauracje
akustyka budynków oszklonych
Warszawa
Handel i usługi
Okładziny ścienne akustyczne  w Gminnym Ośrodku Kultury
Jeleśnia
Sport i kultura
Kontrola rozprzestrzeniania się dymu w obiekcie typu dworzec
Lublin
Handel i usługi